måndag 19 januari 2015

Lokala tillagningskök är en succé!


 Idag har jag tillsammans med "Styrgruppen för ekologisk hållbarhet" haft denna mandatperiods första möte. Vi hade även ett verksamhetsbesök på Västraskolans skolkök där kostchefen och kökspersonalen mötte oss för att beskriva deras syn på de nya tillagningsköken och vi fick möjlighet att ställa våra frågor. Det som är så roligt med dessa lokala tillagningskök är att de är nyckeln till lokal upphandling av råvaror vilket i sin tur kan hjälpa oss att nå våra mål om ett minskat klimatavtryck och ökad andel lokalproducerad och ekologisk mat.
Det var en enormt stormig politisk debatt kring denna omorganisation från "cook and chill" (centralkök på sjukhuset som lagade och kylde ner maten för att värma den dagen efter på skolor och vårdboenden) till lokala tillagningskök. Resultatet?
Eleverna älskar det, personalen tycker det är roligare att gå till jobbet och det ser dessutom ut som att vi får mer mat för pengarna (eller mindre svinn).
När jag gick i skolan så minns jag att man fick vara "matvärd" och följa med "köksan" in i köket och hjälpa till med att plocka fram bröd, sallad osv till lunchen men  idag är det verkligen inte så. Sex politiker och två tjänstemän fick dra på sig skyddskläder från topp till tå för att få möjlighet att komma in till köket.
Det var väldigt lärorikt och intressant att få besöka skolköket och jag fick många tankar med mig därifrån som jag avslöjar lite längre fram i en motion kanske...


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar