söndag 31 augusti 2014

Strålande kvinna!

Ulla Klötzter, Nordens antikärnkraftsdrottning!
Många gånger har jag blivit missmodig när jag upplevt att klimatfrågorna inte tas på allvar. Eller nej! Det är inte det att de inte tas på allvar alla gånger, utan att det blir så allvarsamt att de bemöts med en en tyngd suck och sedan inget mer. Då kan jag känna att mitt engagemang inte räcker. Att jag lägger ner min själ i något som i alla fall inte kommer göra någon skillnad. Många före mig gjort sitt allt för att påverka politiken till ett mer ansvarstagande inför morgondagens generationer men gått obemärkt förbi. Precis när man känt sig redo att kasta in handduken så dyker hon upp denna strålande kvinna; Ulla!
En stark kvinna med ett finskt djävlaranamma utan Guds like.
Sist jag träffade henne var under Hudiksvalls Fredsdagar då vi satte oss ned för att dela med oss av våra erfarenheter om med och motgångar.
"Men är det någon idé att vi anstränger oss när det är så starka ekonomiska krafter som vi slåss emot?" , var min lilla uppgivna fråga till henne. Då plirade hon till som bara hon kan göra och sa "vi kan alltid reta upp någon korrumperad rackare i mörkblå kostym". Och det var nog precis vad jag behövde höra där och då. Vi kanske inte kan rädda världen ensamma, men vi kan göra resan otrevlig för de som ivrar till att förstöra den.

Den här bilden är två år gammal då jag tillsammans med Miljöpartiets lokalavdelningar i Gävleborg skrev under ett gemensamt brev till Finlands regering om att vi motsatte oss deras planer om slutförvaret de bygger på andra sidan Östersjön, 25 mil från Hudiksvall. Vi hade egna representanter som åkte dit i januari för att överlämna detta upprop personligen.
Denna bild publicerades tillsammans med en artikel i Miljöaktuellt. Kul!
Ulla är en stark kvinna och stor förebild som jag håller varmt om hjärtat.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar