fredag 12 december 2014

Politiker = översittare? Då är det inte MP:are






Kommun och landstingsdagarna i Karlstad.
Oj så många intryck som jag skulle vilja förmedla i detta men jag håller mig till några ljusglimtar.
Fördelen med att vara en del i ett litet parti utan hierarkiska ordningar är bl.a. att oavsett om du är en ledamot i en nämnd ute i landets kommuner eller om du är minister i regeringen så möts vi verkligen på samma nivå i dessa sammanhang.


Denna gång hade jag mina tre barn med mig. Vi i Miljöpartiet har alltid barnvakter anställda på våra kongresser så att ALLA även om du är ensamstående med barn ska kunna delta. Det var viktigt för mig att låta barnen se vad mamma gör när hon är borta flera dagar med MP och det var viktigt för barnen att få se att språkrören som de ser på TV är helt vanliga människor de med. Romson är en favorit hos min dotter som nästan har fått en gloria i min dotters syn på vår vice statsminister och just därför var det viktig att hon fick se att även Åsa hade svårt att hinna med att lämna sonen hos barnpassningen, att även hon spillde sylt på kavajen när det var bråttom iväg på mötena. Sonen är mest intresserad av Fridolin och hade dessutom lyckats boka ett möte med honom för att ställa några frågor om allt från skolregler till rasism. Yngsta dottern som älskar att vara i rampljuset följde motvilligt med på mötet med skolministern eftersom hon antog att hon skulle behöva lägga lite band på sig. Det tog inte mer än tre sekunder innan isen var bruten mellan dessa två. Han hade nämligen klämt fingret i en bildörr lika som hon gjort så då fick hon tillfälle att förklara för honom hur det kommer att se ut när det läker. Mitt i barnens intervju (som för övrigt STV filmade) så går yngsta dotterns egengjorda armband sönder och pärlor störtar över golvet. Ner på golvet störtar tre barn, en mamma och ett språkrör för att samla ihop pärlorna igen.
Detta här miljöpartiet! Enkelt, hjärtligt och opretentiöst. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar